Bleiswijk – Buslijn 173 verdient een volwaardige en dus verplichte status

Leefbaar 3B heeft zich al eerder ingezet om de busverbindingen met Bleiswijk te verbeteren. Het programma van eisen is een uitstekende gelegenheid om een stap te zetten in de verbetering van bus naar Bleiswijk.

Leefbaar 3B heeft een amendement (wijzigingsvoorstel) geschreven dat in de brief naar de Metropoolregio wordt opgenomen. Het amendement is raadsbreed aangenomen. In de brief staat nu deze passage: “Wij gaan er zonder meer van uit dat u de busverbinding Metrostation Rodenrijs – Bleiswijk (12.000 inwoners) – Zoetermeer opneemt als een volwaardige en dus verplichte lijn.”

Een volwaardige lijn betekent dat de bus in een passende frequentie rijdt en dat zeven dagen per week, ook ’s avonds. Een verplichte lijn betekent dat de busmaatschappij niet kan gaan knibbelen aan deze lijn.

In de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH en in de Adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH zal Leefbaar 3B er alles aan doen om de volwaardige, verplichte buslijn van en naar Bleiswijk in het programma van eisen bus te krijgen.

Wat de MRDH betreft is bus 173 geen verplichte lijn. Dit betekent niet dat bus 173 verdwijnt, maar RET krijgt meer vrijheid om de verbinding vorm te geven. In theorie kan de bus, bij onvoldoende reizigers, dus wel opgeheven worden, of minder vaak gaan rijden.  De gemeenteraad van Lansingerland maakt zich daar zorgen over omdat bus 173 de enige bus voor Bleiswijk is. Daarom is de raad bezig met een programma van eisen voor de Metropoolregio waarin gesteld wordt dat buslijn 173 een verplichte status verdient.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.