Gevaarlijk achteruitrijden vrachtwagens

01490f3d91c622bfaec8bfaf33338f40f334fb1147Ruim een jaar geleden stelden de Leefbaar 3B raadsleden Jan v.d. Laan en Leon Erwich vast dat vrachtwagens, die supermarkten bevoorraden in de dorpskernen, voor gevaarlijke situaties zorgen. Na een brief aan de landelijke directie van Jumbo, leek de supermarktketen een gewillig oor te hebben voor aanpassing van de veiligheidsregels met betrekking tot het achteruit rijden van vrachtwagencombinaties.
De Wilgenlaan kreeg een facelift en werd het kruisingsvlak van Wilgenlaan en de Esdoornlaan zodanig aangepast, dat vrachtwagencombinaties niet meer vanaf de Oostersingel achteruit de Wilgenlaan op hoefden te rijden. Helaas bleek vorige week dat een vrouw op de Esdoornlaan bijna onder de voorwielen van een achteruitrijdende vrachtwagen terecht kwam. De vrouw wist op tijd van haar fiets te komen, voordat deze fiets onder het rechter voorwiel terecht kwam.

Met eigen ogen nam Jan vd Laan waar dat bevoorradende vrachtwagens achterwaarts vanaf de Oostersingel de Wilgenlaan oprijden, terwijl het eigenlijk de bedoeling is dat de trucks voorwaarts de Wilgenlaan inrijden en dan halverwege achterwaarts terugsteken. Maar nee, dat doen de chauffeurs niet, stelt Van der Laan vast. Die blokkeren gewoon de Oostersingel, rijden achteruit de Wilgenlaan op, gaan over het fietspad heen en dwingen het overige verkeer om dan maar achteruit te rijden of te wachten. Voor de betreffende fietser leverde dit een levensgevaarlijke ervaring op.

img_9156 dodehoek_Supermarkt img_9198

Op dat soort rijgedrag is geen weg in te richten. Voor fietsers en voetgangers is het achteruit rijden van vrachtwagencombinaties levensgevaarlijk. Het zijn overigens alleen de bevoorradingstrucks. De vrachtwagens van Van den IJssel zorgen nooit voor overlast.

Jan vd Laan en Leon Erwich hebben vorig jaar van de Jumbo-directie de belofte gekregen dat de vrachtwagens kort voor aankomst even zouden bellen met het filiaal, zodat er een medewerker naar buiten kan komen om de achteruitrijdende chauffeur te begeleiden en naderend verkeer, waaronder fietsers, te attenderen. Daar is dus niets van terecht gekomen, betreurt Erwich.

Jan vd Laan gaat nu met Leon Erwich via het college proberen om de supermarkten op andere gedachten te brengen. Het zal al heel wat helpen als bevoorraders met kleinere voertuigen komen en binnen vaste tijden. Iedereen snapt best dat veel levensmiddelen vers aangeleverd moeten worden en dat supermarkten langer open zijn. Dat het duurder is om vaker te moeten rijden, begrijpt ook iedereen en dat daarom voor megatrucks wordt gekozen ook. Maar dat is eerlijk gezegd een probleem dat de supermarkt zelf moet oplossen. Dit soort onveilige situaties in de dorpen, dat kan echt niet langer.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.