Bus lijn 173 opnemen als verplichte lijn

De Vervoersautoriteit van de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) is met het Programma van Eisen bezig van de busconcessies binnen de Metropoolregio. De gemeenteraad kan in een zogenaamde zienswijze aangeven wat belangrijk wordt gevonden en waar volgens de gemeenteraad rekening mee moet worden gehouden.

Twee wijzigingsvoorstellen in de zienswijze van Lansingerland die Leefbaar 3B heeft ingebracht zijn door de raadscommissie overgenomen. Het betreft een betere busverbinding van Bleiswijk en de klantvriendelijkheid van de busmaatschappij.

Bus Bleiswijk

In de tekst van de zienswijze is deze aanvulling van Leefbaar 3B opgenomen:

“Met ingang van december 2018 kan op station Bleizo overgestapt worden op de RandstadRail Zoetermeer richting Den Haag en met de NS verder het land in. Wij vragen u om ook een volwaardige verbinding tussen Rodenrijs – Bleiswijk (12.000 inwoners) – Zoetermeer op te nemen als verplichte lijn.”

Nu, op dit moment, is er ’s avonds en op zondag in het geheel geen OV-bus tussen Bleiswijk en Zoetermeer en is er dus geen sprake van een volwaardige verbinding.

Klantvriendelijkheid

In de tekst van de zienswijze is deze aanvulling van Leefbaar 3B opgenomen:

“Wij vragen u goede aandacht te geven aan de communicatie naar de reizigers. Belangrijke punten daarbij zijn: Toegankelijkheid, informatievoorziening, comfort en bejegening. Het bijzondere van deze punten is, dat ze nauwelijks extra geld kosten.”

De communicatie tussen de vervoerder en de klant moet goed zijn, zowel van de vervoerder naar de reiziger als van de reiziger naar de vervoerder. Vaak zit dat in kleine dingen. Kort om, de beide communicatiekanalen moet de vervoerder goed geregeld en georganiseerd hebben.

Een onderzoek naar de wensen van de OV-gebruikers is wel noodzakelijk.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.